O znaczeniu motywacji dla skutecznej nauki języków mało kogo trzeba dziś przekonywać. Liczne artykuły, książki i wpisy na blogach, poświęcone tej tematyce, skutecznie rozpowszechniły przeświadczenie, że osoby chcące poznać nowy język obcy powinny zwrócić uwagę na utrzymanie swojej motywacji do nauki na maksymalnym poziomie, i język angielski nie jest wyjątkiem pod tym względem. Jednak rzadko porusza się kwestię tego, co nauczyciel może zrobić, aby zmotywować swoich uczniów czy kursantów do bardziej efektywnej nauki?

Co inspiruje w szkole

Dla nauczycieli szkolnych chlebem codziennym są zmagania ze słabą motywacją do nauki, i niestety, ten problem szczególnie daje się we znaki w nauczaniu języków obcych. Według badań przeprowadzonych przez prof. Jana Iluka z Uniwersytetu Śląskiego, mniej niż połowa czternastolatków wykazuje trwałą motywację do nauki. Jej pobudzenie jest szczególnie trudne, gdyż do dzieci nie przemawiają racjonalne argumenty o pożytkach, jakie w dłuższym okresie przyniesie im znajomość języka obcego. Aby zainspirować ich do wydajniejszej pracy, trzeba posługiwać się zróżnicowanymi technikami nauczania i korzystać z bogatego i ciekawego materiału, w tym multimediów, a nie tylko podręczników i ćwiczeń.

Angielski po 18

Stosunkowo łatwiejszym zadaniem jest zachęcanie do nauki dorosłych, którzy lepiej zdają sobie sprawę z korzyści, jakie przyniesie im znajomość angielskiego. Ponadto na korzyść nauczyciela czy lektora przemawia fakt, że na kursy językowe dla dorosłych słuchacze zapisują się w pełni dobrowolnie, a więc mamy do czynienia z osobami o ugruntowanej, własnej motywacji do nauki. Przeszkodą, jaka nie występuje w nauczaniu szkolnym, jest powszechne – i niestety, częściowo prawdziwe – przeświadczenie, że osoba powyżej 20 roku życia napotykać będzie wyjątkowe trudności w nauce nowych języków. Szczególnie dotyczy to osób, które naukę języka angielskiego zaczynają od zera. Aby pomóc uczniom poradzić sobie z tym problemem, warto im uświadomić, że osoba dorosła posiada też pewne przewagi nad dziećmi także w tej dziedzinie, np. lepszą umiejętność systematycznej pracy.

Motywacja w nauce angielskiego
Tagi:        

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *